مدرسه علمیه قدسیه بهشهر

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

جواني، فضيلت ناشناخته

19 خرداد 1393 توسط مظلومی

جواني، فضيلت ناشناخته
در متون اسلامي، افزون بر رواياتي كه مضمون آن ها ارزشمندي دوره جواني و از اين رو، توصيه به غنيمت شمردن آن است، رواياتي وجود دارد كه به صراحت از ارزشمندي اين دوره و البته عدم درك انسان ها از اين مهم، سخن مي گويد. اميرالمؤمنين عليه السلام مي فرمايد:« شيئان لا يعرف فضلهما الاّ من فقدهما: الشباب والعافيه؛ دو چيز است كه كسي ارزش اهميت آن را نمي شناسد، مگر وقتي كه آن را از دست بدهد: جواني و سلامتي»1 تصريح به فضيلت دوره جواني تصويري است كه در اين روايت ارائه شده است. فضيلت داشتن چيزي، افزون بر اين كه بر ارزشمندي نفس آن شي دلالت دارد، به نوعي ناظر به برتري آن در مقايسه با ديگر امور نيز مي باشد؛ از اين رو، نه تنها جواني ذاتاً ارزشمند است، بلكه بر ديگر دوره هاي عمر آدمي نيز برتري دارد، و برتري داشتن آن بر ديگر دوره هاي عمر انسان از جهت هاي گوناگوني است كه در آينده آن را بازگو خواهيم كرد؛اما آنچه في الجمله مي توان گفت اين است كه توان بدني و شادابي و نشاط روحي و رواني وتوان فكري انسان در اين دوره به حد اعلاي رشد خود مي رسد و شخصيت انسان در پرتو همين رشد تعين مي يابد.
از سوي ديگر به تصريح اين روايت، جواني« فضيلت ناشناخته» است؛ به بيان ديگر، فضايل بر دو دسته اند: فضايل شناخته شده و فضايل ناشناخته و جواني از قسم دوم است؛ البته اين ناشناختگي براي كسي است كه در اين دوران بسر مي برد، و گرنه بزرگ سالان كه خود اين دوره گران قدر از عمر خويش را پشت سر نهاده اند، مي دانند كه جواني چه سرمايه ارزشمندي است. بديهي است اين تصوير خود بيانگر تكليف و وظيفه مربيان در مقام تربيت نيز مي باشد و آن آشنا كردن جوانان با اهميت و فضيلت اين دوره از عمر است؛ زيرا تا زماني كه اين امر ناشناخته باشد، انسان قدر آن را نمي داند و آن را به بطالت و بيهودگي مي گذراند، يا دست كم چنان كه بايد و شايد از آن بهره نمي برد. روشن است اگر جوان به حال خود رها شود و هيچ گونه آگاهي بخشي نسبت به او صورت نگيرد، تنها هنگامي كه اين فرصت ارزشمند را از دست دهد، درخواهد يافت كه چه گوهر گران بهايي داشته است.2
————————
1. آمدي، غررالحكم، ج 4، ص183، ش5764
2. بررسي مسائل تربيتي جوانان در روايات، ص 17.


مطلب قبلی
مطلب بعدی
 3 نظر

موضوعات: عمومی, فرهنگی- اجتماعي لینک ثابت

نظر از: مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود [عضو] 
  • مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
  • شمس الشموس

با سلام
خدا قوت محتوای مطالب وبلاگتان بسیار ارزشمند و دلنشین می باشد و کلیشه ای نیست.
با آرزوی توفیقات روز افزون برای شما

1393/03/20 @ 09:26
نظر از: *مهدی یار* [عضو] 
  • *مهدی یار*

سلام ماه شعبان بر شمامبارک.وبلاگ زیبایی دارید.ازاینکه به وبلاگم سر زدید ممنونم التماس دعا

1393/03/19 @ 15:32
نظر از: ابوالفضل اصغري [بازدید کننده]
ابوالفضل اصغري

باسلام وعرض تبريك وتهنيت بمناسبت ميلاد مسعود حضرت علي اكبر (ع) وروز جوان به محضر شما جوانان عزيز پيرو رفتاري و گفتاري و انديشه اي آن حضرت مطلب زير تقديم حضور مبارك ميشود :

به چه دلیلی تاریخ ولادت حضرت علی اکبر(ع) به صورت قطعی در 11 شعبان تعیین شده است؟
پرسش
برای یک تحقیق و اثبات مسائلی نیاز به دلایل موثق و اسناد تاریخی برای ولادت حضرت علی اکبر دارم. به چه دلیلی تاریخ ولادت ایشان به صورت قطعی در 11 شعبان تعیین شده است؟ چه کسی این را تعیین کرده است؟ بر چه اساس و شواهدی این تاریخ تعیین شده است؟ با آرزوی توفیق روز افزون.
پاسخ اجمالی
این سؤال، پاسخ اجمالی ندارد. گزینه پاسخ تفصیلی را بزنید.
پاسخ تفصیلی

در منابع اولیه تاریخی نظیر “طبقات ابن سعد"[1] و تاریخ طبری[2] وهمچنین در کتاب “نفس المهموم اثر شیخ عباس قمی “[3] که زندگی نامه علی بن الحسین را بیان کرده به تاریخ ولادت حضرت علی اکبر(ع) اشاره ای نشده است.

اما عده ای مانند ابن ادریس در سرائر، تولد ایشان را در سالهای پایانی خلافت عثمان می دانند.[4] علامه عبدالرزاق مقرم، نیز با تقویت این نظریه،سال ولادت وی را 33 هجری قمری می داند که مطابق با نظر ابن ادریس است.[5] بر این اساس آن بزرگوار در روز عاشورا 27 ساله بوده که بزرگتر بودن ایشان نسبت به سن امام سجاد(ع) که در روز عاشورا 23 سال داشته‏اند و مورد اتفاق دانشمندان است، ثابت می شود.

درباره زاد روز ولادت ایشان فقط در کتاب ” مقتل الامام الحسین” تألیف علامه عبدالرزاق مقرم و کتاب دیگر وی به نام؛ “علی اکبر"[6] آمده است: “حضرت علی اکبر(ع) در 11شعبان سال 33 هجری متولد شد".[7]

تمام کسانی که زادروزی برای حضرت علی اکبر نقل کرده اند از این دو کتاب استفاده کرده اند.

مقرم نیز این تاریخ را از کتاب مخطوط ” انیس الشیعة” تألیف سید محمد عبدالحسین جعفری حائری، نقل می کند. و ظاهراً مشخص نیست صاحب انیس الشیعة از چه منبعی نقل می کند.

صاحب “الذریعة الی تصانیف الشیعة” در بیان ویژگیهای کتاب انیس الشیعه می گوید: این کتاب را مؤلف در سال 1241هجری قمری بر اساس ترتیب ماه های قمری و با شروع از ماه ربیع الاول نوشته است."[8]

بنابراین؛ درباره زاد روز ولادت حضرت علی اکبر(ع) درمنابع تاریخی قرون اولیه که به دست ما رسیده چیزی بیان نشده است. و در روز ولادت ایشان به نقل علامه مقرم اکتفا شده است.

[1]الطبقات الکبری، ج 5، ص 163،

[2] طبری، تاریخ طبری ، ج 11، صفحه 520 و 629، بیروت، دار التراث، 1387هجری قمری.

[3]نفس المهموم"[3] ، ص 394(انتشارات مسجد جمکران)

[4]سحاب رحمت،ص 449

[5]مقرم، عبدالرزاق، مقتل الامام الحسین، ص 256، انتشارات المکتبة الحیدریة، قم ، 1383.

[6]مقرم، علی اکبر، ص 12

[7]مقرم، عبدالرزاق، مقتل الامام الحسین، ص 256.

[8]تهرانی ،آقا بزرگ، الذریعة الی تصانیف الشیعة، ج2،ص 458، نشر اسماععیلیان، قم، 1408.

1393/03/19 @ 11:38


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

اردیبهشت 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

مدرسه علمیه قدسیه بهشهر

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

محتواها

  • چکیده تحقیق پایانی : بررسی عوامل اجتماعی مؤثر در بزهکاری زنان در جامعه ایران
  • چکیده تحقیق پایانی : تأثیر ماهواره بر تغییر سبک زندگی اسلامی
  • چکیده تحقیق پایانی : تأثیر ماهواره بر تغییر سبک زندگی اسلامی
  • ولادت حضرت فاطمه سلام الله علیها مبارک
  • گزارش تصویری هفته ی کتاب آبان 97
  • میلاد پیامبر صلی الله علیه و آله
  • نحوه ی تأثیر کتاب
  • هفته ی کتاب و کتابخوانی گرامی باد .
  • معرفی کتابخانه تخصصی قدسیه ( مدرسه علمیه قدسیه شهرستان بهشهر)
  • برگزاری نشست علمی - پژوهشی به مناسبت فرا رسیدن هفته ی کتاب (20 آبان97)
  • نصایح ارزشمند حضرت مجتبی علیه السلام هنگام شهادت
  • دیوان نام شیعیان نزد حضرت مجتبی علیه السلام بود
  • آری من جامانده ام، جامانده ایی که می داند خواهد رفت
  • یقیناً امام حسین علیه السلام کشته ی اشک است؛ هیچ مؤمنی او را یاد نمی کند مگر آنکه می گرید...
  • بقاء طومار فقه و توحید در اثر قیام سید الشهدا علیه السلام
  • آثار سجده بر تربت سید الشهدا علیه السلام
  • کرامت زائر امام حسین علیه السلام
  • اعجاز اربعین حسینی
  • چکیده تحقیق پایانی : آسیب شناسی هویت فرهنگی از منظر اسلام و مکاتب غربی
  • كتابخانه، وسيله خدمت است.
دانشنامه عاشورا

مدرسه علمیه قدسیه بهشهر

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس