حجاب و مسائل مربوط به آن
«حجاب و مسائل مربوط به آن»
فائزه شامانی( طلبه سال دوم حوزه علمیه قدسیه شهرستان بهشهر)
27/7/1390
چکیده:
پروردگار،دین را برنامه ای برای هدایت بشر قرار داد. این برنامه به نحوی تدوین یافته که متناسب باساختارفطرت انسان است.یکی اززیباترین دستورات دین برای تعادل انسان قانون حجاب است.حجاب از نظر لغوی به معنای پرده و پوشش است اما از نظر قرآن معنای وسیع تری داردویک مجموعه رفتار است که شامل حجاب ظاهری، حجاب چشم، حجاب کلام، حجاب راه رفتن و حجاب در رفتار است. رعایت ابعاد حجاب آثار بسیار ارزشمندی داردکه پاره ای ازآنها عبارتنداز:ایمنی خانواده وسلامت اجتماع،حفظ نسل ازخطرسقوط،جلوگیری از بیماری ها،مبارزه بانفس،پیشرفت علمی واقتصادی جامعه وحفظ شان انسانی زن.
واژگان کلیدی: حجاب، بی حجابی، ابعاد، تبرج، چادر، منفعت،اسارت،برهنگی،سلامت،امنیت.
مقدمه
زن درطول تاریخ همواره به شکل های گوناگون مورد ظلم وستم قرارگرفته است.دلیل اصلی وواضح این ظلم وستم نسبت به زن این است که زن ازلحاظ جسمانی ضعیف ترازمرداست وازخصوصیات خلقت مردمسلط وفعال بودن اوست.
این ظلم وستم به شیوه های مختلفی نسبت به اعمال شده است،گاهی به شکل دیدگاه های تحقیرآمیز اندیشمندان غرب مانند سقراط که زن را بزرگترین منشاء انحطاط بشر می دانست،وگاهی دیگربا نجس وخطرناک خواندن زن که نتیجه افکار شوم خرافی بود.
ولی در مواردی این ظلم وستم جلوه وحشیانه تری به خود می گرفت، مانند: محروم کردن زن از ارث،خرید وفروش او به عنوان برده، محرومیت از حق زندگی پس از وفات شوهر و حتی قربانی کردن زن در محضر خدایان و در هنگام قحطی.
امروزه باگذر زمان وتلاش های زنان وآگاهی نسبی آنها این ظلم و ستم شکل دیگری به خود گرفته ودرقالبی جدید وجذاب تحت عنوان حمایت از حقوق زن وتساوی زن ومرد وخارج کردن او از سلطه مرد،زن را به پرتگاه سقوط و انحطاط کشانده است. وزن امروز غافل از اینکه این شعارهای فریبکارانه تنها به جهت سواستفاده ازاو وفراهم شدن لذت جنسی برای عده ای مردان هوسباز است، با افتخار وبه سرعت به سمت این پرتگاه مهیب قدم برمی دارد وروح وجسم خود را که باید صرف خداوند ، همسر، خانواده وپیشرفت خود وجامعه گرداند با کمال میل به شیاطین می فروشد.
گویی فراموش کرده که اولین لایحه ی دفاع از حقوق زن در اسلام است که خط بطلانی بر رسم جاهلی زنده به گور کردن دختران کشید.
«به یقین آنها که فرزندان خود را از روی جهل ونادانی کشتند گرفتار خسران شدند زیرا آنچه را خدا به آنها روزی داده بود، بر خود تحریم کردند وبر خدا افترا بستند، آنها گمراه شدند وهدایت نیافته بودند»(انعام/140).
زن امروز فراموش کرده است که خداوند دختر پیامبر اسلام را کوثر(خیرکثیر) نامید و او را الگویی برای همه زنان تاریخ قرار داد و همین پیامبر زن را در جایگاه مادری آن چنان گرامی داشت که بهشت را زیر پای او دانست. این ارزش گذاری اسلام برای زن تا جایی است که منجر به وجوب قانون حجاب می شود.
« وبه زنان باایمان بگو چشم های خودرا فروگیرند ودامان خویش راحفظ کنند وزینت خودرا جزآن مقدارکه نمایان است آشکارننمایندوروسری های خودرا برسینه افکنند…»(نور/31)
«ای پیامبر به زنان ودختران خودوزنان مومن بگو:جلباب های خودرابرخویش فروافکنند،این کاربرای اینکه شناخته شوند وموردآزارقرارنگیرند بهتراست…».(احزاب/59)
حجاب نمادتفکرواندیشه زن است ونحوه ی رفتاردیگران رابااومعلوم می کند.
قبل ازنزول آیات حجاب مردان به زنان سخنان ناروا می گفتندوآنها راآزار میدادندولی پس ازابلاغ حکم حجاب هرچه زنی بیشتر حجابش را رعایت می کرد اورا ازخانواده ی اصیل تری می دانستندوموردآزارواذیت قرارنمی دادند.دراینجاپاره ای ازسوا لات پیرامون حجاب مطرح می شود:
-مفهوم حجاب دراسلام چه می باشد؟
-ابعادحجاب ازدیدگاه قرآن کدام است؟
-چراپوشش مردان کمتراززنان است؟
-چادرچیست وآیاچادرموجب اسارت زن است؟
-تاریخچه ی بی حجابی وبرهنگی ازچه زمانی است؟
-فواید حجاب وعواقب بی حجابی چیست؟
مفهوم حجاب
حجاب درلغت به معنای پرده،حاجب وپنهان کردن است ودراصطلاح این است که زن خودرا ازدیدمردبیگانه پنهان کند.(مسئله ی حجاب،1379ه.ش،ص21)
آن چه دین اسلام به عنوان حجاب برزنان واجب دانسته وبانام ساتروپوشاننده درکتب فقهی ازآن یادشده بسیارآسان ترازحجابی است که درمیان برخی ازاقوام گذشته همچون ایران باستان،هندوقوم یهودرایج بود.اسلام زن رادرخانه زندانی نمی کند بلکه ازاو می خواهدکه درمعاشرت بامردان خودرا بپوشاند وجلوه گری وخودنمایی نکند.
اسلام می خواهدکه مردفقط درمحیط خانوادگی ودرکادرازدواج وهمراه با یک سلسله تعهدات سنگین اززن به عنوان همسرکامجویی کندومحیط اجتماع تنها جهت کاروفعالیت وپیشرفت باشد،برخلاف سیستم غربی عصر حاضرکه کاروفعالیت رابالذت جویی های جنسی به هم می آمیزد.(مسئله ی حجاب،1379ه.ش،صص76و77).
زیرا نبودن حجاب وحریم میان زن ومرد ومعاشرت های بی بند وبار، التهابات جنسی را به صورت یک خواست اشباع نشدنی در می آورد وبا آلوده کردن محیط کار موجب فلج شدن نیروی اجتماعی میشود.از اینجا درمی یابیم که زنان با حفظ حجاب نه تنها خود بلکه دیگرمردان وکل جامعه را حفظ می کنندودر هرجامعه ای عفاف وپاکی رابطه مستقیم با عملکرد زنان دارد.
مقام معظم رهبری می فرماید:«آن جایی که حجاب رااززنان دور می کنند وزن رابه عریانی وبرهنگی نزدیک می کننددر درجه ی اول امنیت ازخود زنان ودر درجه ی بعد ازمردان وجوانان گرفته خواهد شد.برای این که محیط سالم ودارای امنیت باشد،زن بتواند کار خود را درجامعه انجام دهد،مرد هم بتواند مسئولیت های خود را انجام بدهد،اسلام حجاب را معین کرده است که این حجاب یکی از احکام برجسته ی اسلام است».(بیانات مقام معظم رهبری در ورزش گاه آزادی، جشن میلاد کوثر،30/7/1376).
ابعاد حجاب ازدیدگاه قرآن
ازنظرقرآن کریم حجاب یک مجموعه رفتار است نه فقط یک پوشش ظاهری وطبق این دیدگاه ابعاد مختلفی برای حجاب درنظر گرفته شده است:
حجاب ظاهری: قرآن پوشش ظاهری را با عباراتی متفاوت بیان کرده است. آنجا که درباره حجاب عموم صحبت می کند لفظ خمر را به کار می برد. خمر یعنی پوششی که سر وگردن را کامل بپوشاند که مصداق آن مقنعه یا روسری است، اما آنجا که از زنان پیامبر صحبت می کند جایگاه ویژه ی ایشان را تذکر می دهد ودرپی آن تقید بیشتری ازآنها می خواهد و لفظ جلباب را به کار می برد.(پرورش فرزندی دین دار،1388ه.ش،ص135)
جلباب حداعلی وخمر حد ادنی حجاب است، پس پوشش ظاهری دراسلام یعنی پوشاندن کل بدن به جز صورت ودست ها تا مچ.
حجاب چشم:حجاب چشم هم درباره ی زن وهم درباره ی مرد مطرح است، اما دراین مورد سفارش بیشتری به مردان شده است زیرا تحریک پذیری مرد ازطریق نگاه کردن بسیار بیشتر از زنان است.
قرآن می فرماید:«به مومنان بگو چشم های خود رااز نگاه به نامحرمان فروگیرند وعفاف خود راحفظ کنند،این برای آنان پاکیزه تر است،خداوند از آن چه انجام می دهند آگاه است.»(نور/30)
امیرالمومنین(علیه السلام) نیز دراین مورد می فرمایند:نابینا بودن بهتر از نگاه های نامشروع است.
اب کلام: طبق آیات قرآن حجاب حتی درکلام هم صدق می کند.به همین جهت خداوند به همسران پیامبر می فرماید: به گونه ای هوس انگیز سخن نگویید که بیماردلان درشما طمع کنند وسخن شایسته بگویید. (احزاب/32)
سخن شایسته گفتن به این معناست که درکلام فاصله وحریم میان زن ومرد حفظ شود یعنی همان طور که با محارم زنان سخن می گویید با مرد نامحرم صحبت نکنید ومراقب باشید تا صدای شما نرم ونازک ویا بیش ازحدبلند نشود.
حجاب در راه رفتن:یکی از مصادیق حجاب در قرآن پوشاندن زینت هاست.گاهی اوقات نحوه راه رفتن ونوع کفش ها و صدای آنها موجب آشکار شدن زینت ها وجلوه گری زن است که درمقابل نگاه بیماردلان را به همراه دارد.
برای نمونه هدف از ساخت کفش هایی باپاشنه بسیار بلند این بود که زن ناچار شود برای راه رفتن ظرافت بیشتری به خرج دهد ودرنتیجه بدنش حا لت تحریک پذیری پیدا کند.
حجاب در رفتار:قرآن زنان را از تبرج نهی کرده است. تبرج یعنی خود نمایی. برای تبرج می توان مصادیق گوناگونی را بیان کرد از جمله: رنگ لباس، مدل لباس، نحوه قدم برداشتن، خندیدن وسخن گفتن وحتی به گونه ای خاص حجاب و پوشش داشتن، به شکلی که مورد توجه مردان قرار گیرد.
پس برای داشتن حجابی کامل بایدبه همه ابعاد و جنبه های آن توجه داشت چرا که بانادیده گرفتن یکی از این ها از دیدگاه قرآن نمی توان با حجاب بود.
محدوده ی پوشش زن و مرد
علت اینکه در اسلام دستور پوشش اختصاص به زنان یافته این است که میل به خودنمایی وخودآرایی مخصوص زنان است. این زن است که به حکم طبیعت خاص خود می خواهد دلبری کند و مرد را دلباخته و در دام علاقه به خود اسیر کند.(مسئله ی حجاب،1379ه.ش،صص80و81)
سرشت مرد طا لب بودن وسرشت زن مطلوب بودن است واین جاذبه ی میان زن ومرد یکی از شاهکارهای بزرگ آفرینش است که توانسته بقای نسل را تضمین کند.
زن موجودی ظریف ویکی از مظاهر جمال آفرینش است.زیبایی وظرافت اندام و حرکات از سرمایه های وجودی اوست ودرعین حال دارای غریزه ای است که قرآن از آن به تبرج تعبیر می کند.(چادر و مقنعه ازدیدگاه قرآن وحدیث،1384ه.ش،ص23)
اماباید به این نکته توجه داشت که این غریزه ومیل به تبرج فقط برای همسر وجهت حفظ ارکان خانواده به کار گرفته شود چرا که در غیر این صورت نه تنها سودمند نخواهد بود بلکه بر بنیان اجتماع آسیب وارد می سازد.به همین دلیل اسلام برای زنان پوشش بیشتری نسبت به مردان در نظر گرفته تا این غریزه زن به جا ومتعادل به کار گرفته شود.
چادر و منفعت آن
چادر از زمان پیش از اسلام وحتی در دوره ساسانیان یکی از پوشش های زنان ایران به شمار می آمده است.(چادر ومقنعه از دیدگاه قرآن وحدیث،1384ه.ش،ص102)
این مسئله نشان می دهد که چادر علاوه بر اینکه حجابی کامل و اسلامی است ریشه در فطرت انسان دارد. خداوند در آیه ی 59 سوره ی احزاب دستور پوشیدن جلباب را برای همسران پیامبر و زنان مومنه صادر فرمود ولی در اسلام هیچ اجباری به این که زن حتما باید چادر بپوشد وجود ندارد وهرچند چادر عا لی ترین نوع حجاب است ولی هر پوششی که حجاب اسلامی را برای زن تامین کند کافی است.(حجاب من،1389ه.ش،ص97)
امااز این نکته هم نباید غافل شد که عفت حجاب درونی است وهنگامی به کمال خویش می رسد که با حجاب بیرونی وپوشش اسلامی زن مسلمان ودر راس آن چادر همراه گردد.(چادر و مقنعه از دیدگاه قرآن وحدیث،1384ه.ش،ص125)
چادر موجب اسارت زن نیست ، البته اگر منظور ازآزادی زن ،هرزگی و بی بندوباری باشد چادر او را محدود می کند ولی اگر هدف از آزادی فعالیت زن در عرصه های اجتماعی و پیشرفت علمی واقتصادی جامعه باشد، چادر نه تنها او را محدود نمی کند بلکه نوعی مصونیت برایش به همراه دارد تا در محیطی پاک وامن و به دور از هر گونه نگاه های آلوده به فعالیت بپردازد.
همچنان که پس از پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده کردیم که زنان ایرانی بارعایت عفت وحجاب ودر بسیاری از موارد همراه با چادر در عرصه های مختلف اجتماع حضوری فعال وپویا داشته اند.
تاریخچه ی بی حجابی
همان گونه که در قرآن و در داستان حضرت آدم (ع) به ضرورت پوشش اشاره شده، تاریخچه ی پوشش همزمان با موجودیت انسان است. نقطه ی مقابل پوشش وحجاب ، برهنگی و بی حجابی است که بر خلاف مسیر طبیعی و فطری انسان بر او تحمیل شده است. با مطا لعه تاریخ درمی یابیم که بدن نمایی زن در زمان های دور به منظور اهداف شوم وجود داشته است، همان گونه که در اندلس دشمن برای شکست مسلمانان از نقشه برهنگی زنان استفاده کرد و اندلس را پس از هشت قرن از دست مسلمانان خارج کرد.
در اروپا اولین گام برای بی حجابی زنان در عصر رنسانس ودر فرانسه برداشته شد، وحاصل آن این است که در اروپای امروز زن ارزشی جز تن ندارد، همه ی وجود او این است که وی را ببینند وارزیابی کنند. لباس دیگر برای او پوشش نیست بلکه آرایش است.
اما در خاورمیانه نقطه شروع بی حجابی از جایی بود که استعمار به خوبی دریافت که برای تسلط بر مما لک ا سلامی باید اعتقاد راسخ ملت ها به دین و مذهب را از بین ببرد. یکی از کارآمدترین روش های آنها در این راه اشاعه فرهنگ برهنگی ودر پی آن گسترش فحشا و منکرات بود.
در پروتکل حکمای صهیون آمده « بر ما واجب است که در ویران ساختن مبانی اخلاق در همه جا بکوشیم تا راه تسلط ونفوذ ما هموار شود….. وسیراب ساختن غریزه جنسی به صورت مهم ترین هدف نسل جوان درآید.»
خودباختگی زمامداران کشورهای مسلمان ازدیگر عواملی بود که ارزش های اسلامی را متزلزل وبی حجابی را به کشورهای اسلامی وارد کرد که به چند مورد اشاره می کنیم:
افغانستان: نخستین کشوری که اقدام به کشف حجاب کرد افغانستان بود.امان الله خان پادشاه افغانستان پس از سفری که در سال 1306 به اروپا داشت به جای گسترش علم و فناوری به محض بازگشت دستور کشف حجاب را صادر کرد.
ترکیه: آتاتورک در سال 1313 فرمان منع حجاب را رسما ابلاغ کرد.
ایران: هم زمان با آتاتورک زمینه سازی کشف حجاب در ایران توسط رضاشاه پهلوی آغاز شد ولی به سبب فشار افکار عمومی این برنامه یک سال به تعویق افتاد تا اینکه در سال 1314 به صورت جدی و خشن به اجرا در آمد. این اقدام مقاومت مردم در سراسر کشور را به دنبال داشت تا جایی که در اعتراض گسترده در مسجد گوهرشاد مشهد بیش از دو هزار نفر به خاک وخون کشیده شدند.
پس ازاین واقعه رضاشاه اقدامات خود را وسعت بخشید ولی هیچ گاه نتوانست حجاب را کاملا از فرهنگ و زندگی مردم ایران حذف نماید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان تصمیم گرفتند ارزش های معنوی جامعه را همچنان مورد تهاجم فزاینده قرار دهندتا از این راه بار دیگر به ثروت های کلان این کشور دست پیدا کنند و بی شک مسئله ی برهنگی زن یکی از بارزترین اقدامات استعمار در جهت این سلطه جویی است.
(برگرفته از مقاله مروری بر پدیده ی بی حجابی وگذشته ی تاریک آن، ماهنامه ی فرهنگی اجتماعی فرهنگ پاسداری، 1389ه.ش، شماره 12، صص 18-16)
فواید حجاب و اثرات بی حجابی
حجاب زن مسلمان از حق های الهی بوده وهر انسان مومنی نه تنها برای منافع رعایت پوشش اسلامی، حفظ شان ومنزلت زن مسلمان،مصالح اجتماعی و….. بلکه از روی بندگی خداوند موظف به ادای این حق است.(چادر ومقنعه از دیدگاه قرآن وحدیث، 1384ه.ش،ص53)
آیت الله جوادی آملی می فرمایند: حرمت زن نه اختصاص به خود زن دارد، نه مال شوهر ونه ویژه ی برادران وفرزندانش می باشد. همه اینها اگر رضایت بدهند ، قرآن راضی نخواهد بود ، چون حرمت زن به عنوان حق الله مطرح است.(زن در آیینه جلال و جمال ،1378ه.ش،ص437)
درمقابل زن مسلمان زن در جامعه غرب مطرح است که چیزی جزجسم وظاهری زیبا نیست .زن دراین جوامع تا جایی پست وحقیر شده که بابدنی عریان به صورت وسیله ای برای تبلیغات کا لا در آمده واین عریانی و برهنگی تا جایی شدت گرفته که زن جاذبه خود را از دست داده است.
زیرا هرچیزی که در اطراف به فراوانی یافت شود در نظر انسان عادی می شود ورفته رفته ارزش آن کم می شود.(حجاب من، 1389ه.ش،ص87)
درچنین شرایط اسفباری است که بسیاری از نخبگان غربی به ضرورت حجاب وحریم در جامعه پی برده اند. از آن جمله دکتر هنری مکو است که در کتاب خود چنین آورده:
حجاب تایید کننده ی حریم شخصی و اهمیت قلمروی خانوادگی است.
جودیت میل خبرنگار نیویورک تایمز هم در مورد حجاب نوشته است:
پوشش حجاب به زن این امکان را می دهد که در شهرهای شلوغ به راحتی فعالیت کند و از مزاحمت در امان باشد، پیام غیرقابل تردید حجاب زن برای اطرافیان این است که ،این زن نجیب است به او کار نداشته باشید.
(ویژه نامه ی زن ، ستم تاریخی، ستم برابری،1389ه.ش،ص64)
آن چه گفته شد نشانگر نقش بزرگی است که حجاب در امنیت و آرامش زن ایفا می کند، اما حجاب فواید دیگری هم دارد که به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:
حجاب و نقش آن در سلامت اجتماع: رعایت حجاب در سلامت وپاکی جامعه موثر است. به این شکل که حجاب انتظارات وتوقعات جنسی را در حد تعادل نگه می دارد.
با رواج بدحجابی و مقایسه هایی که در این وضعیت شخص میان محارم و موارد فساد در جامعه انجام می دهد سطح توقع جنسی اش با لا می رود و دیگر به وسیله همسر ارضا نخواهد شد که نتیجه آن سست شدن بنیان خانواده و ترویج فساد است.( حجاب، مسئولیت ها واختیارات دولت اسلامی،1387ه.ش،ج1،ص174)
وقتی کانون خانواده از هم پاشیده شود فرزندانی از آن خانواده وارد اجتماع می شوند که از تربیت حقیقی محروم بوده اند ودر آینده دچار انواع عقده ها ومشکلات روانی خواهند شد.
با رعایت حجاب ریشه بسیاری از تفاخرها، اسراف ها وتحریک های بی موقع در اجتماع کنده خواهد شد،چرا که زنان عمر خود را به جای صرف در این گونه ضدارزش ها در جهت هدف نهایی زندگی صرف می کنند ولذا دیگر گناه به فساد کشاندن سایر افراد جامعه و اتلاف عمر آنان و ایجاد زمینه برای انواع فساد صورت نمی گیرد.(بانوی آب وآیینه، ماهنامه فرهنگی اجتماعی آشنا ، دی ماه1389ه.ش،ص16)
پوشش اسلامی وحفظ نسل از خطر سقوط: شیطان از روابط زن ومرد استفاده می کند وآنها را به گناه می اندازد.در بیشتر موارد جرقه اولیه ی روابط نامشروع با بدحجابی زده می شود. آثار نکبت باراین روابط بر کسی پوشیده نیست؛ که یکی از آنها آلوده شدن نسل و به دنبال آن سقط جنین ویا تولد فرزندان نامشروع و غیرقانونی است.این فرزندان که اصل خلقتشان بر اساس انحراف و قانون شکنی پایه گذاری شده است مسلما طبیعی نیستند و تا حدود زیادی به گناه وبی قانونی تمایل دارند.
(همان،ص17)
پس اگر زن دامن خود را درپناه حجاب حفظ کند در واقع سعادت انسان های آینده را پایه ریزی کرده است.
حجاب و پیشگیری از بیماری ها: تحریکات جنسی که درحواس پنجگانه ی آدمی به وجود می آید برروی سیستم تولید نسل نقش موثری دارد .
دانشمندان معتقدند تحریکاتی که درچشم به وجود می آید برغده ی هیپوفیز که غده ی کوچکی درزیر مغزاست اثرات نامطلوب می گذارد.این غده شش هورمون تولید می کند که سه نوع آن برروی سیستم تولید نسل تاثیردارد.نگاه به زنان بدحجاب و فیلم های محرک که چنین اثری دارددرنهایت به تاثیرمنفی درفرزندان و اختلالات وراثتی منجر می شود.
علاوه برآن بی حجابی رابطه ی مستقیمی باشیوع بیماری های مقاربتی داردوازاین طریق ضررمالی هنگفتی رابه جامعه وارد می کند.
مبارزه با نفس:میل به خودنمایی که دروجودزن است بایددرمسیردرست وهدفی والا به کارگرفته شود.وقتی زن باحفظ حجاب درجهت کنترل این میل اقدام کرد در واقع درمسیررشد و تعالی قدم برداشته وروبه سوی تهذیب می رود. انسانی که مهذب می شود می تواند خودو جامعه را به درستی بسازد.
پیشرفت علمی واقتصادی جامعه: هنگامی که زن باحجاب کامل وارداجتماع می شودعلاوه براینکه خودش واردعرصه ی رقابتی ناسالم ونابرابرنمی شودبلکه ازاشتغال فکرواندیشه مردان به افکارگناه آلودوانحرافی جلوگیری می کند.درغیراین صورت مرددرمحیط کاریا تحصیل به جای اینکه تمام انرژی خودرا صرف پیشرفت وترقی نمایددائما به دنبال خیال پردازی وچشم چرانی خواهدبودوچه بسااین افکارآلوده حتی درمحیط منزل هم راه پیدا کرده و او رارها نمی کنندو اوقات ارزشمندی که می تواند صرف کارهای مفیدی شود تنها باگناه تلف خواهد شد.
حفظ شان انسانی زن: زنی که تن واندام خودرا در معرض دید همگان می گذارد و آنچه را به جنسیت او مربوط می شود به کوچه و بازار می کشاند،درحقیقت می خواهد با تکیه بر ویژگی زنانه خویش جایی برای خود درجامعه باز کند نه با تکیه بر انسانیت خویش.(فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی،1368ه.ش،ص61)
دراین هنگام مردان اورا با معیارهای زنانگی می سنجند ومانند کالا با او رفتار می کنند بدین ترتیب غرور وعزت نفس زنانه او پای مال می شود ودیگر معشوق ومحبوب نخواهد بود. اسلام هرگز چنین ذلتی را برای زن نمی پسندد پس حجاب مکمل شخصیت زن و عامل حفظ شان ومنزلت اوست
نتیجه گیری
اسلام به عنوان دینی که نگاهی وسیع وهمه جانبه دارد بادیدگاهی نو ودرعین حال عمیق به زن می نگردودرراستای ارزش گذاری زن وآرامش وامنیت اواصل حجاب راواجب می داند.
شایداز نظرعرف وعموم مردم حجاب تنها پوشش بدن زن باشداما ازنظرقرآن ابعادزیادی دارد:
_حجاب ظاهری که به معنای پوشاندن کل بدن به غیرازصورت ودستها تامچ می باشد.
_حجاب چشم که روشی بسیار موثردرسلامت روح ودوری ازگناه وبه معنای پرهیزازچشم چرانی است،این نوع ازحجاب بیشتر به مردان سفارش شده .
_حجاب درکلام ،یعنی رعایت فاصله وحریم درسخن گفتن وپرهیزازعشوه گری وصمیمیت بی موردبانامحرمان.
_حجاب درراه رفتن که شامل نحوه ی قدم برداشتن وپوشاندن زینت هاست به نوعی که موجب تحریک مردان نباشد.
_حجاب دررفتار که مصادیق زیادی دارد ودراصل به این معناست که زن از هرکاری که موجب جلب توجه است ونگاه مردان رابه دنبال دارددوری کندزیرا زن موجودی لطیف و ظریف است که بایدسرمایه های وجودی خودرا تنها درجهت اهداف ارزشمندی به کارگیرد و دقیقاً به همین دلیل اسلام کامل ترین پوشش رابرای زن درنظرگرفته و در راس آن چادراست که از همه نظر عفت او را حفظ می کند.
چادر از این جهت حجابی برتراست که کاملا زیبایی های زن را می پوشاندو موقعیتی را برای او ایجاد می کند که بدون اینکه دیده شود همه جارا می بیند،یعنی درحالی که دراجتماع حاضر است وکاملا برمحیط اطراف خوداشراف دارد درمعرض نگاه ها نیست و همواره درحریمی امن به سر می برد. حفظ حجاب علاوه برامنیت زن فواید دیگری نیز داردمانند:
حفظ خانواده وبه دنبال آن حفظ اجتماع، ایمنی نسل ازخطر سقوط، جلوگیری ازبیماری ها، مبارزه باهوی وهوس ها ،تهذیب نفس، پیشرفت علمی واقتصادی جامعه وازهمه مهمتر حفظ شأن انسانی زن .
فهرست منابع و مآخذ
1)قرآن کریم،ناصرمکارم شیرازی، ،قم،اسوه، 1384ه.ش.
2)اسلاملو، نعیمه، زمان وزیری، محمد حسن، ویژه نامه زن، ستم تاریخی، ستم برابری، [بی جا]، موسسه فرهنگی هنری خیبر، 1389ه.ش.
3)جوادی آملی،عبدالله،زن درآیینه ی جلال وجمال، ،قم،اسرا، 1375ه.ش.
4)حدادعادل،غلامعلی، فرهنگ برهنگی وبرهنگی فرهنگی، تهران، سروش،1368ه.ش.
5)دهقانی ، اکرم سادات ،چادر ومقنعه ازدیدگاه قرآن وحدیث ،مرکز پژوهش های اسلامی صدا وسیما، 1384ه.ش.
6)سجادی ،احمد، مروری برپدیده ی بی حجابی و گذشته ی تاریک آن، ماهنامه فرهنگی اجتماعی فرهنگ پاسداری، شماره 12،مهر1389ه.ش.
7)شفیعی سروستانی، ابراهیم، حجاب ، مسئولیت ها واختیارات دولت اسلامی، ،قم، پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی، 1387ه.ش.
8)طهرانیان،زهرا، بانوی آب وآیینه، ماهنامه فرهنگی اجتماعی آشنا،سال بیست ویکم، دی 1389ه.ش.
9)کشوری، امین، حجاب من، ،قم، [بی نا]، 1389ه.ش.
10)محمدزاده، راضیه، پرورش فرزندی دیندار، تهران، مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر، 1388ه.ش
11)مطهری، سید مرتضی، مسئله حجاب، ، تهران ، صدرا، 1379ه.ش.