مدرسه علمیه قدسیه بهشهر

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

زن و «نفس واحده»

17 مهر 1392 توسط مظلومی

زن و «نفس واحده»
چرا در قرآن كريم آمده :« ما شما را از (نفس واحده) آفريديم كه همان حضرت آدم است، در حالي كه «زن» را ناديده گرفته و حتي گفته شده«حوا» را از آن نفس واحده آفريديم؟!!


در آيه اول سوره ي نساء آمده است:
« يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالا كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالأرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا؛ اي مردم! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهيزيد، همان كسي كه همه ي شما از يك انسان آفريد، و همسر او را نيز، از جنس او خلق كرد. و از آن دو، مردان و زنان فراواني (در روي زمين) منتشر ساخت. و از خداي بپرهيزيد كه (همگي به عظمت او معترفيد و) هنگامي كه چيزي از يك ديگر مي خواهيد، نام او را مي بريد. و نيز از قطع رابطه با خويشاوندان خود، پرهيز كنيد! زيرا خداوند ، مراقب شماست».
برخي مفسران1 با دقت در اين آيه شريفه گفته اند:
«نفس واحده» يك مفهوم عام دارد كه بيانگر حقيقت واحد و مشترك همه انسان هاست و يك مصداق خاص دارد كه بيانگر حضرت آدم عليه السلام به عنوان پدر همه انسان هاست . به همين جهت اين آيه از يك سو به حقيقت مشترك همه انسان ها اشاره دارد كه «حوا» نيز از همان حقيقت مشترك مي باشد و نشان از آن دارد كه زن و مرد از يك گوهر مشترك مي باشند.
از سوي ديگر در اين آيه شريفه يك لطافت عاطفي و تربيتي نيز وجود دارد و آن اينكه همگي انسان ها را متوجه سرآغاز وجودشان كرده كه همگي از يك ريشه و از يك پدر و مادر هستند لذا دليلي ندارد كه اختلاف داشته باشند بلكه لازم است تقواي الهي را رعايت كنند.
علامه طباطبايي نيز فرموده است كه اين آيه درصدد بيان اين نكته است كه همسر حضرت آدم از جنس خود او آفريده شده است و هر دو تشابه در نوعيت دارند، ولي اين كه همسر حضرت آدم از بدن و عضو او آفريده شده باشد، هرگز آيه بر آن دلالت ندارد.2
بنابراين نه تنها در اين آيه نقش زن ناديده گرفته نشده است، بلكه باصراحت و روشني تمام، بعد از بيان خاستگاه خلقت آدم و حوّا و گسترش نسل انساني توسط زن و مرد، در ذيل آيه ضمن اشاره به «ارحام» به نقش ممتاز زن در توليد نسل تأكيد مي ورزد چون« ارحام» اشخاصي هستند كه از طريق «رحم» به يكديگر مرتبط مي باشند كه در فارسي به آن خويشاوند مي گوييم. بنابراين هم از دلالت انفرادي آيه اول نساء و هم از دلالت مجموعي آيات مشابهه به دست مي آيد كه هرگز قرآن نقش زن را در گسترش نسل بشر ناديده نگرفته است.
——————————-
1. ر. ك : درس هاي تفسير آيه الله جوادي آملي ، سوره ي نساء.
2. طباطبايي، الميزان، ص136-137.

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: زن و خانواده, قرآن، تفسير و معارف قرآني لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

تیر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

مدرسه علمیه قدسیه بهشهر

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

محتواها

  • چکیده تحقیق پایانی : بررسی عوامل اجتماعی مؤثر در بزهکاری زنان در جامعه ایران
  • چکیده تحقیق پایانی : تأثیر ماهواره بر تغییر سبک زندگی اسلامی
  • چکیده تحقیق پایانی : تأثیر ماهواره بر تغییر سبک زندگی اسلامی
  • ولادت حضرت فاطمه سلام الله علیها مبارک
  • گزارش تصویری هفته ی کتاب آبان 97
  • میلاد پیامبر صلی الله علیه و آله
  • نحوه ی تأثیر کتاب
  • هفته ی کتاب و کتابخوانی گرامی باد .
  • معرفی کتابخانه تخصصی قدسیه ( مدرسه علمیه قدسیه شهرستان بهشهر)
  • برگزاری نشست علمی - پژوهشی به مناسبت فرا رسیدن هفته ی کتاب (20 آبان97)
  • نصایح ارزشمند حضرت مجتبی علیه السلام هنگام شهادت
  • دیوان نام شیعیان نزد حضرت مجتبی علیه السلام بود
  • آری من جامانده ام، جامانده ایی که می داند خواهد رفت
  • یقیناً امام حسین علیه السلام کشته ی اشک است؛ هیچ مؤمنی او را یاد نمی کند مگر آنکه می گرید...
  • بقاء طومار فقه و توحید در اثر قیام سید الشهدا علیه السلام
  • آثار سجده بر تربت سید الشهدا علیه السلام
  • کرامت زائر امام حسین علیه السلام
  • اعجاز اربعین حسینی
  • چکیده تحقیق پایانی : آسیب شناسی هویت فرهنگی از منظر اسلام و مکاتب غربی
  • كتابخانه، وسيله خدمت است.
دانشنامه عاشورا

مدرسه علمیه قدسیه بهشهر

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس