مدرسه علمیه قدسیه بهشهر

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

ديدگاه قرآن درباره خرافات و مبارزه با خرافه گرايي

دیدگاه قرآن درباره ی خرافات و مبارزه با خرافه گرایی
قرآن کریم، از خرافات با عنوان «اساطیر» یاد کرده است. «اساطیر» به معنای «اباطیل» و سخنان بیهوده ای است که هیچ پایه و اساسی ندارند1 و مراد از «اساطیر» نوشته های باطل، حکایت های دروغ، افسانه های بی اساس می باشد. «اساطیر» از ریشه «سطر» و جمع الجمع است و «اساطیر» به گفته راغب جمع «اسطوره» است. 2
قرآن کریم، به مناسبت های مختلف از «خرافات» با عنوان« اساطیر» یاد کرده است چنانکه می فرماید:« … يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلا أَسَاطِيرُ الأوَّلِينَ؛ … و کافران می گویند اینها افسانه های پیشینیان است». 3
در جای دیگر می فرماید:« لَقَدْ وُعِدْنَا هَذَا نَحْنُ وَآبَاؤُنَا مِنْ قَبْلُ إِنْ هَذَا إِلا أَسَاطِيرُ الأوَّلِينَ؛ این وعده ای است که به ما و پدرانمان از پیش داده شده، اینها همان افسانه های خرافی پیشینیان است». 4
و نیز در سوره ها و آیات دیگر مانند: انفال، 31؛ نحل، 24؛ مؤمنون،83؛ فرقان، 5؛ احقاف،17؛ قلم، 15؛ مطففین، 13؛ کلمه «اساطیر» به معنای افسانه ها و خرافات آمده است که غالباً از ناحیه کفار و مشرکان به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و کتاب مقدس قرآن نسبت داده می شده است.
قرآن کریم، همواره با پدیده شوم خرافات مبارزه کرده و با سخنان و اعمال، بیهوده مخالف است و در شرایطی بر قلب پاک پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد که مسائل خرافی و بی اساس و افسانه های خیالی و بی پایه، جامعه آن روز حجاز را به تسخیر خود در آورده بودند و مردم به شدت گرفتار خرافات و مسائل بی اساس جاهلیت بودند و زنجیرهای جهل و گرایش به افسانه ها و اساطیر بر دست و پای آن ها تنیده شده بود و به زندگی پست و ذلت باری تن داده بودند. قرآن کریم، با آیات نورانی خود، به تدریج پرده های جهل و خرافات را کنار زد و آن ها را با واقعیات آشنا نمود؛ چنانکه می فرماید:« آن ها که از فرستاده ی خدا و پیامبر «امی» پیروی می کنند، کسی که صفاتش را در تورات و انجیلی که نزدشان است می یابند و آن ها را به معروف دستور می دهد و از منکر باز می دارد، پاکیزه ها را برای آن ها حلال می شمارند، ناپاکی ها را تحریم می کند، و بارهای سنگین و زنجیرهایی را که بر آن ها بود(از دست و پایشان) بر می دارد، آنکه به او ایمان آورند و حمایتش کردند و یاریش نمودند و از نوری که با او نازل شده پیروی کردند، آنان رستگارانند. 5
در جایی دیگر می فرماید:« و مشرکان سهمی از آنچه خداوند آفرید، از زراعت و چهارپایان برای او قرار دادند و گفتند- به گمان آن ها- این مال خداست و این مال شرکای ما(یعنی بت ها) است، آنچه مال شرکای آن ها بود به خدا نمی رسید، ولی آنچه مال خدا بود به شرکایشان می رسید». 6
خداوند تبارک و تعالی برای از بین بردن خرافات و اوهام و از طرفی نشر و گسترش حقایق و معارف الهی پیامبران فراوانی را مبعوث فرموده و به آن ها مأموریت داده که انسان ها را با حقایق آشنا سازند. ما در هر امتی رسولی بر انگیختیم که :« خدای یکتا را بپرستید؛ و از طاغوت اجتناب کنید!» خداوند گروهی را هدایت کرد، و گروهی ضلالت و گمراهی دامانشان را گرفت، پس در روی زمین بگردید و ببینید عاقبت تکذیب کنندگان چگونه بود.
———————————————————
1. فخرالدین طریحی، مجمع البحرین، ج1-2، ص 637-638.
2. سید علی اکبر قرشی، قاموس قرآن، ج3، ص 266.
3. انعام/25.
4. نمل/68.
5. اعراف/157.
6. انعام/ 136-140.

زن و «نفس واحده»

17 مهر 1392 توسط مظلومی

زن و «نفس واحده»
چرا در قرآن كريم آمده :« ما شما را از (نفس واحده) آفريديم كه همان حضرت آدم است، در حالي كه «زن» را ناديده گرفته و حتي گفته شده«حوا» را از آن نفس واحده آفريديم؟!!


در آيه اول سوره ي نساء آمده است:
« يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالا كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالأرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا؛ اي مردم! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهيزيد، همان كسي كه همه ي شما از يك انسان آفريد، و همسر او را نيز، از جنس او خلق كرد. و از آن دو، مردان و زنان فراواني (در روي زمين) منتشر ساخت. و از خداي بپرهيزيد كه (همگي به عظمت او معترفيد و) هنگامي كه چيزي از يك ديگر مي خواهيد، نام او را مي بريد. و نيز از قطع رابطه با خويشاوندان خود، پرهيز كنيد! زيرا خداوند ، مراقب شماست».
برخي مفسران1 با دقت در اين آيه شريفه گفته اند:
«نفس واحده» يك مفهوم عام دارد كه بيانگر حقيقت واحد و مشترك همه انسان هاست و يك مصداق خاص دارد كه بيانگر حضرت آدم عليه السلام به عنوان پدر همه انسان هاست . به همين جهت اين آيه از يك سو به حقيقت مشترك همه انسان ها اشاره دارد كه «حوا» نيز از همان حقيقت مشترك مي باشد و نشان از آن دارد كه زن و مرد از يك گوهر مشترك مي باشند.
از سوي ديگر در اين آيه شريفه يك لطافت عاطفي و تربيتي نيز وجود دارد و آن اينكه همگي انسان ها را متوجه سرآغاز وجودشان كرده كه همگي از يك ريشه و از يك پدر و مادر هستند لذا دليلي ندارد كه اختلاف داشته باشند بلكه لازم است تقواي الهي را رعايت كنند.
علامه طباطبايي نيز فرموده است كه اين آيه درصدد بيان اين نكته است كه همسر حضرت آدم از جنس خود او آفريده شده است و هر دو تشابه در نوعيت دارند، ولي اين كه همسر حضرت آدم از بدن و عضو او آفريده شده باشد، هرگز آيه بر آن دلالت ندارد.2
بنابراين نه تنها در اين آيه نقش زن ناديده گرفته نشده است، بلكه باصراحت و روشني تمام، بعد از بيان خاستگاه خلقت آدم و حوّا و گسترش نسل انساني توسط زن و مرد، در ذيل آيه ضمن اشاره به «ارحام» به نقش ممتاز زن در توليد نسل تأكيد مي ورزد چون« ارحام» اشخاصي هستند كه از طريق «رحم» به يكديگر مرتبط مي باشند كه در فارسي به آن خويشاوند مي گوييم. بنابراين هم از دلالت انفرادي آيه اول نساء و هم از دلالت مجموعي آيات مشابهه به دست مي آيد كه هرگز قرآن نقش زن را در گسترش نسل بشر ناديده نگرفته است.
——————————-
1. ر. ك : درس هاي تفسير آيه الله جوادي آملي ، سوره ي نساء.
2. طباطبايي، الميزان، ص136-137.

 نظر دهید »
اردیبهشت 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

مدرسه علمیه قدسیه بهشهر

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

محتواها

  • چکیده تحقیق پایانی : بررسی عوامل اجتماعی مؤثر در بزهکاری زنان در جامعه ایران
  • چکیده تحقیق پایانی : تأثیر ماهواره بر تغییر سبک زندگی اسلامی
  • چکیده تحقیق پایانی : تأثیر ماهواره بر تغییر سبک زندگی اسلامی
  • ولادت حضرت فاطمه سلام الله علیها مبارک
  • گزارش تصویری هفته ی کتاب آبان 97
  • میلاد پیامبر صلی الله علیه و آله
  • نحوه ی تأثیر کتاب
  • هفته ی کتاب و کتابخوانی گرامی باد .
  • معرفی کتابخانه تخصصی قدسیه ( مدرسه علمیه قدسیه شهرستان بهشهر)
  • برگزاری نشست علمی - پژوهشی به مناسبت فرا رسیدن هفته ی کتاب (20 آبان97)
  • نصایح ارزشمند حضرت مجتبی علیه السلام هنگام شهادت
  • دیوان نام شیعیان نزد حضرت مجتبی علیه السلام بود
  • آری من جامانده ام، جامانده ایی که می داند خواهد رفت
  • یقیناً امام حسین علیه السلام کشته ی اشک است؛ هیچ مؤمنی او را یاد نمی کند مگر آنکه می گرید...
  • بقاء طومار فقه و توحید در اثر قیام سید الشهدا علیه السلام
  • آثار سجده بر تربت سید الشهدا علیه السلام
  • کرامت زائر امام حسین علیه السلام
  • اعجاز اربعین حسینی
  • چکیده تحقیق پایانی : آسیب شناسی هویت فرهنگی از منظر اسلام و مکاتب غربی
  • كتابخانه، وسيله خدمت است.
دانشنامه عاشورا

مدرسه علمیه قدسیه بهشهر

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس