مهرورزی از نگاه روایات
مهرورزی از نگاه روایات
پیامبر بزرگ اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید:
« اُطلُبُوا الحَوَائِجَ إِلَی ذِی الرَّحمَةِ مِن أُمَّتِی تُرزَقُوا وَ تَنجَحُوا فَإِنَّ اللهَ عَزّوجّلََ یقولُ: رَحمَتِی فِی ذِی الرَّحمَة مِن عِبَادِی وَلَاتَطلُبُوا الحَوَائِجَ عِندَالقَاسِیَهِ قُلُوبُهُم فَلَا تُرزَقُوا وَلَاتَنجَحُوا فَإِنَّ اللهَ عزّوجّل یقول : إِن سَخَطِی فِیهِم؛ نیازمندی ها و حوائج خود را از آراستگان به مهر و محبّت از امّت من بخواهید تا به رزق و روزی دست یابید و کامیاب و رستگار شوید، زیرا خدای عزّوجّل می فرماید : مهر و محبّت من در میان بندگانم نزد آراستگان به مهر و محبّت است نیازمندی ها و حوائج خود را از سنگدلان مخواهید که به رزق و روزی نرسید و کامیاب نگردید، زیرا خدای عزّوجّل می گوید : خشم و غضب من در آنان است».(شیخ حسن، دیلمی، ارشاد القلوب الی الصواب، ص 184).
از رسول خدا (صلی الله علیه و آل و سلم) روایت شده است :
« وَالَّذِی نَفسِی بِیَدِهِ لَا یَدخُلُ الجَنَّهَ إِلَّا رَحِیمٌ، قَالُوا : کُلُّنَا رَحِیمٌ قَالَ: لَاحَتَّی تَرحَمَ العَامَهَ».
سوگند به خدایی که جانم در دست قدرت اوست جز انسان مهربان وارد بهشت نمی شود، گفتند :
همه ی ما مهربانیم، فرمود: نه تا به همه مهربانی نورزید نمی توان گفت: مهربانید.(حسین انصاریان، فرهنگ مهرورزی ، ص 24).
رسول اسلام (صلی الله علیه و اله و سلم) می فرماید :
« اَلرَّاحِمُونَ یَرحَمُهُم الرَّحمَنُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی إِرحَم مَن فِی الاَرضِ یَرحَمکُم مَن فِی السَّماءِ»
« خداوند رحیمان را رحم می کند با آنها که در زمین اند رحم کنید تا آن که در آسمان است به شما رحم کند».(عبادالدین، خرم شاهی، پیام پیامبر، ص 780).
در روایتی از حضرت امیرالمؤمنین (علیه السّلام) نقل شده است :
« إِرحَم تُرحَم » مهر و محبّت بورز تا مورد مهر و محبّت قرار گیری.(حسین انصاریان، فرهنگ مهرورزی ، ص 24).
با توجه به نگاه روایات ، محبّت به عنوان نیاز اصیل روحی در زندگی انسان و تأمین سلامت روحی و روانی او نقش به سزایی داشته و اگر براساس صفای قلبی در بین دل های پاک و بی آلایش ایجاد شود سبب می شود دل ها از نورانیّت و صفای همدیگر بهره مند شود، چه خوب است با توجّه به سخنان ائمه معصومین(علیهم السّلام) ارزش محبّت را بهتر بدانیم و عمل کنیم.