مدرسه علمیه قدسیه بهشهر

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

نكته هاي درباره پژوهش و نگارش

27 آذر 1392 توسط مظلومی

نكته هايي درباره پژوهش و نگارش
1. به هيچ وجه ، در تحقيقات و تأليفاتمان بر «مسموعات» و «منقولات» هر چند مشهور و معروف نيز باشد تكيه نكنيم مگر آنكه خودمان آنها را در منابع قابل اعتبار بيابيم تا اين حديث شريف شامل حالمان نگردد:« لا تُحَدِّثِ الناسَ بِكُلِّ ما سَمِعتَ بِهِ فَكَفي بذلِكَ كِذباً؛ هر چه را شنيدي به مردم نگو؛ زيرا همين براي دروغ بودن بس استـ».1
2. بكوشيم كه فضاي تحقيقات و تأليفاتمان را حقيقتاً از «تحقيق» و «تأليف» به معناي درست و فراگير و با همه ويژگي هاي آن پُر سازيم و با «تحقيق بازي» و «تأليف سازي» آلوده نسازيم و مانند معماران بساز و بفروش ، ما نيز «بچاپ و بفروش » نشويم.
3. بكوشيم كه روحيه« نگرش تحقيقي » و « نگارش تحليلي» را در خود زنده كنيم و روز به روز آن را بپرورانيم.
4. آنچه را در تحقيقات و تأليفات براي خودمان واضح و مفهوم نشده است، براي ديگران توضيح ندهيم و به ديگران تفهيم نكنيم و حتي از ذكر آن نيز بپرهيزيم و عطايش را به لقايش ببخشيم كه ممكن است آثار نامطلوب و نامقبول و حتي نامشروعي را در پي داشته باشد.
5. پژوهش هاي خويش را پس از نگارش نهايي و براي مطالعه و بازنگري و برخورداري از صحت دقت بيشتر، دست كم به دو تن و با ديدگاه پژوهشي و نگارشي و با دو ويژگي دقت داشتن و وقت گذاشتن بدهيم.
6. چنانچه در تحقيقات و تأليفات خويش، از آيات قرآن كريم و روايات شريف معصومان عليهم السلام استفاده مي نماييم، در برداشت از آيات و روايات دقيق باشيم وبه كتاب هاي معتبر تفسيري مراجعه كنيم. در اعراب گذاري آيات و روايات توجه داشته باشيم.
7. اگر ما به اين حقيقت روشن و ساده دست يازيم هر چند با تلقين به خويشتن هم باشد- كه مادرزاد محقق و مؤلف نبوده ايم و همان گونه كه براي فراگيري علوم و فنون ديگر و يادگيري «ضرب زيدٌ عمراً » وقت فراواني را صرف و گاه تلف مي نماييم، براي «محقق و مؤلف شدن» نيز بايد وقت فراواني را صرف كنيم، آن گاه پيش از آغاز هر تحقيق و پژوهشي و هر تأليف و نگارشي، به فراگيري دو فن و هنر مهم روي مي آوريم: يك . روش تحقيق و پژوهش- دو . روش تأليف و نگارش.
8. پيش از فراگيري دو روش پيشين و يا همزمان با آن، بايد روش هاي ديگري را نيز فرا بگيريم و ان گاه خواهيم ديد كه تحقيقات و تأليفاتمان از «صحت» و «سرعت» بيشتري نيز برخوردار شده اند و چه زيبا گفته اند« اگر به من روش ماهيگيري را ياد دهيد بهتر از آن است كه هر روز به من يك ماهي بدهيد» و آن روشها عبارتند از :
1. روش مطالعه و تند خواني؛
2. روش تلخيص و خلاصه نويسي؛
3. روش فيش برداري و يادداشت برداري؛
4. روش تنظيم فيش ها و دسته بندي يادداشت ها؛
5. روش نقد و بازنگري مطالب و يادداشت ها؛
6. روش طبقه بندي كتاب ها و تنظيم كتابخانه؛
7. روش مأخذشناسي و كتاب شناسي؛
8. روش ترجمه؛
9. روش كار با رايانه و استفاده از برنامه هاي رايانه اي.
10. طبق تحقيقاتي كه درباره نام و عنوان 100 كتاب پرفروش دنيا صورت گرفته، اين نتيجه به دست آمده است كه كتاب ها ي با نام و عنوان هاي 3 كلمه اي از بالاترين درصد برخوردار بوده اند. پس بكوشيم كه عنوان هاي 3كلمه اي را براي تحقيقات و تأليفاتمان بيشتر برگزينيم.
11. تلاش كنيد كه مطالبتان را روي برگه «كلاسور بزرگ» و مانند آن بنويسيد تا هرگاه خواستيد، نسبتاً بآساني بتوانيد از مطالب آن بكاهيد و يا بر آن بيفزاييد و آنها را آسانتر كپي نماييد و حروفچين نيز بتواند در هنگام انجام دادن كار خود ، بآساني و در زمان كمتري آنها را جابه جا نمايد.
12. در نوشتن پاورقي دقت لازم را داشته باشيد و اطلاعات كتابشناسي را به طور كامل و صحيح يادداشت نماييد.

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 1 نظر

موضوعات: علمي - آموزشي, پژوهش لینک ثابت

نظر از: ابوالفضل اصغري [بازدید کننده]
ابوالفضل اصغري

17 آموزه‌ اخلاقي درباره پژوهش

در اين يادداشت به 17 آموزه‌ اخلاقي درباره پژوهش اشاره مي‌شود.
1. انگيزه الهي
2. توکل
3. احترام به پژوهشگران سابق
4. شهامت و شجاعت در پژوهش
5. امانت‌داري
6. روحيه حقيقت جويي در پژوهش
7. پرهيز از کتمان حق
8. پژوهش گروهي و استفاده از مشاوران
9. پرهيز از شهرت‌طلبي و دنيا خواهي و تمايلات نفساني
10. پرهيز از شتاب زدگي
11. پرهيز از دخالت دادن خواسته‌هاي شخصي و گروهي
12. پرهيز از سرقت علمي
13. رعايت اولويت‌ها
14. تواضع و فروتني
15. کنار نهادن حب‌ها و بغض‌ها
16. فهم کامل سپس نقد انديشه
17. روحيه انتقاد پذيري
گرد آورنده : الاحقر ابوالفضل اصغري

1392/09/27 @ 15:24


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

اردیبهشت 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

مدرسه علمیه قدسیه بهشهر

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

محتواها

  • چکیده تحقیق پایانی : بررسی عوامل اجتماعی مؤثر در بزهکاری زنان در جامعه ایران
  • چکیده تحقیق پایانی : تأثیر ماهواره بر تغییر سبک زندگی اسلامی
  • چکیده تحقیق پایانی : تأثیر ماهواره بر تغییر سبک زندگی اسلامی
  • ولادت حضرت فاطمه سلام الله علیها مبارک
  • گزارش تصویری هفته ی کتاب آبان 97
  • میلاد پیامبر صلی الله علیه و آله
  • نحوه ی تأثیر کتاب
  • هفته ی کتاب و کتابخوانی گرامی باد .
  • معرفی کتابخانه تخصصی قدسیه ( مدرسه علمیه قدسیه شهرستان بهشهر)
  • برگزاری نشست علمی - پژوهشی به مناسبت فرا رسیدن هفته ی کتاب (20 آبان97)
  • نصایح ارزشمند حضرت مجتبی علیه السلام هنگام شهادت
  • دیوان نام شیعیان نزد حضرت مجتبی علیه السلام بود
  • آری من جامانده ام، جامانده ایی که می داند خواهد رفت
  • یقیناً امام حسین علیه السلام کشته ی اشک است؛ هیچ مؤمنی او را یاد نمی کند مگر آنکه می گرید...
  • بقاء طومار فقه و توحید در اثر قیام سید الشهدا علیه السلام
  • آثار سجده بر تربت سید الشهدا علیه السلام
  • کرامت زائر امام حسین علیه السلام
  • اعجاز اربعین حسینی
  • چکیده تحقیق پایانی : آسیب شناسی هویت فرهنگی از منظر اسلام و مکاتب غربی
  • كتابخانه، وسيله خدمت است.
دانشنامه عاشورا

مدرسه علمیه قدسیه بهشهر

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس